Το πλαίσιο του σχεδίου Αθηνά

Το πλαίσιο του σχεδίου Αθηνά

ΠΑΝΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΚΡΙΣΗ ΣΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ

Τη διεθνή διάσταση της κρίσης στα πανεπιστήμια τόνισε ο σ. Νίκος Τζιρής, γραμματέας της ΟΕΝ, σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην Πάτρα στην Κατάληψη Παραρτήματος το Σάββατο 2 Μαρτίου με θέμα τις “Αλλαγές στον ευρωπαϊκό χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης και το Σχέδιο Αθηνά”.

Λίγες μέρες μετά την ημερίδα του Economist για την Εκπαίδευση και την Καινοτομία στον 21ο αιώνα όπου τοποθετήθηκαν επάνω στη διεθνή εμπειρία οι Στυλιανίδης και Αρβανιτόπουλος -πρώην και νυν υπουργοί παιδείας της χώρας- η ΟΕΝ συζητάει επάνω στην κρίση στην οποία βρίσκεται αυτή η διεθνής εμπειρία και τις επαναστατικές προοπτικές που ανοίγει για τη νεολαία στην Ελλάδα και σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Η ομιλία ξεκίνησε με μια αναδρομή στην προσπάθεια των ευρωπαίων καπιταλιστών να προχωρήσουν στην οικονομική και νομισματική ενοποίηση της Ευρώπης μέσω της ΟΝΕ, μετά το άνοιγμα του χώρου που άφησε η κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, για να αντιμετωπίσουν την κρίση των οικονομιών τους και προκειμένου να ανταγωνιστούν τους δύο άλλους ιμπεριαλιστικούς πόλους της εποχής, τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία. Ωστόσο “για να προχωρήσει η νομισματική ενοποίηση στο δημοσιονομικό επίπεδο και σε μια ενοποίηση των εργασιακών σχέσεων στην Ευρώπη ήταν απαραίτητο να υπάρξει μια ενοποίηση των εκπαιδευτικών συστημάτων κάτι που ξεκίνησε από την πανεπιστημιακή εκπαίδευση όταν τέθηκε σε εφαρμογή το 1999 με τη διαδικασία της Μπολόνια η συγκρότηση του ΚΕΧΑΕ” επισήμανε ο ομιλητής. “Στόχος ήταν η ανάπτυξη της οικονομίας της γνώσης που θα αφορούσε κυρίως τον τομέα των υπηρεσιών. Αυτό ήταν το σχέδιο ήδη πριν το ξέσπασμα της κρίσης και τώρα βρίσκεται το ίδιο σε κρίση όπως και το οικοδόμημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης” συνέχισε. “Όταν δεν υπάρχουν θέσεις εργασίας καταρρέει ο μηχανισμός εκείνος που εκπαιδεύει εργαζόμενους για να μπουν στην παραγωγή” εξήγησε ο σύντροφος υπενθυμίζοντας την έκρηξη της ανεργίας στην ήπειρο από το 7-8% το 2009 στο 11-12% σήμερα. “Μαζί με το ζήτημα του ρόλου των πανεπιστημίων τίθεται και η έλλειψη χρηματοδότησής τους λόγω της κρίσης, πράγμα που οδηγεί σε όλη την ήπειρο σε περικοπές δαπανών και επιβολή διδάκτρων” παρουσιάζοντας τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Πανεπιστημίων για περικοπές δαπανών στα πανεπιστήμια άνω του 10% σε πολλές χώρες.

Στο ερώτημα πού βρίσκεται η Ελλάδα σε σχέση με όλα αυτά απαντήθηκε πως η ελληνική εκπαίδευση μπήκε σε αυτή τη διαδικασία με πολλές αδυναμίες -πιο πολλές σε σχέσεις με τους εταίρους της- όπως η υψηλή ανεργία των πτυχιούχων ολόκληρη τη δεκαετία του 2000, οι πολύ χαμηλές κρατικές δαπάνες και το μη προχώρημα καμίας διαδικασίας ιδιωτικοποίησης. Σήμερα ένας στους τέσσερις πτυχιούχους ΑΕΙ και ΤΕΙ είναι άνεργος. “Είτε πάρει κανείς πτυχίο, είτε όχι, η προοπτική είναι κοινή, μαζική ανεργία και ελαστική απασχόληση” τόνισε. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στη δήλωση του πρώην υπουργού παιδείας Ευριπίδη Στυλιανίδη στην ημερίδα του Economist για την ιδιωτικοποίηση των ΑΕΙ και ΤΕΙ μέσω της μετοχοποίησης των περιουσιακών τους στοιχείων καθώς προοιωνίζει τα σχέδια της κυβέρνησης για την ανώτατη εκπαίδευση. “Η λύση της ιδιωτικοποίησης δεν είναι βιώσιμη, ούτε και εφικτή” υπογράμμισε, “σε συνθήκες που οι τράπεζες έχουν αδυναμία παροχής ρευστότητας και οι μόνες επενδύσεις είναι από το εξωτερικό”. Ένα εκπαιδευτικό παράρτημα ξένης πολυεθνικής στην Ελλάδα δε σημαίνει “μεικτό πανεπιστήμιο” αλλά κολέγιο με φτηνή ειδίκευση χωρίς κανένα δικαίωμα και τζάμπα δουλειά για τις πολυεθνικές, εξήγησε ο ομιλητής.

Ειδικά σε σχέση με το σχέδιο Αθηνά και το περίφημο νοικοκύρεμα των ΑΕΙ και ΤΕΙ επισήμανε ότι: “τα πανεπιστήμια δε μαζεύονται όλα μαζί για να αναπτυχθούν, αλλά μας καλούν να μοιραστούμε τη φτώχεια μας”. “Σε ποιο έδαφος θα αναπτύξουν τα πανεπιστήμια την έρευνα και την καινοτομία; Η ζημιά που έχει υποστεί η βιομηχανία της τάξης του 30-40% από τα λουκέτα χρειάζεται τουλάχιστον 20 χρόνια για να επανακάμψει. Η αγροτική παραγωγή συρρικνώνεται” απαντώντας πως “Καταστρέφουν τις ζωές μας και δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για τη γενιά μας να ζήσει ούτε σήμερα, ούτε αύριο... ούτε μεθαύριο”. “Το τραγικό συμβάν στη Λάρισα συμπυκνώνει το μέλλον της γενιάς μας μέσα σε αυτό το σύστημα” επισήμανε ο ομιλητής. “Πίσω από το σχέδιο της εκπαίδευσης βρίσκεται ένα σχέδιο εξόντωσης της νεολαίας” είπε παρουσιάζοντας τις προτάσεις της ΟΕΝ για ένα πρόγραμμα και ένα σχέδιο δράσης σωτηρίας της νεολαίας και ολόκληρου του λαού για να μην κλείσει κανένα ΑΕΙ-ΤΕΙ και ένα πρόγραμμα ένταξης και επανένταξης της νεολαίας στην παραγωγή. “Όταν το κεφάλαιο θέτει το ζήτημα της αναδιοργάνωσης κοινωνικών σχέσεων στην παιδεία και την εργασία, δεν μπορούμε να απαντήσουμε με ένα όχι, αλλά με την αναδιοργάνωση του συνόλου των κοινωνικών σχέσεων σε νέες, σοσιαλιστικές βάσεις”, κατέληξε. Η εισήγηση είχε ως συνέπεια μια πλούσια συζήτηση με τους παρευρισκόμενους συντρόφους, μέλη και φίλους της ΟΕΝ.

 

Πανελλαδικός κύκλος εκδηλώσεων της ΟΕΝ 

Για την Πέμπτη 14 Μαρτίου προγραμματίζεται κεντρική εκδήλωση της ΟΕΝ στην Αθήνα με θέμα “Δουλειά με το κομμάτι ... ή ανεργία με το κιλό; Μύθοι και πραγματικότητα γύρω από το εθνικό σχέδιο κατά της ανεργίας των νέων” (Πολυτεχνείο, κτίριο Γκίνη, 6 μμ).

Έχουν προηγηθεί εκδηλώσεις και συζητήσεις της ΟΕΝ σε Θεσσαλονίκη, Κομοτηνή και Βόλο.

 

 

 

Νέα Προοπτική τεύχος#545# Σάββατο 9 Μαρτίου 2013