ANYΠAPKTEΣ ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΙΕΞΟΔΟΙ ΣΤΙΣ ΦΥΛΑΚΕΣ

Αν και ο νόμος προβλέπει
ANYΠAPKTEΣ
ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΙΕΞΟΔΟΙ ΣΤΙΣ ΦΥΛΑΚΕΣ

Συνηθίζεται να λέγεται ότι «όπου ανοίγει ένα σχολείο κλείνει μια φυλακή». Δυο επιστολές, όμως, φυλακισμένων στις φυλακές Kορυδαλλού και των καθηγητών του Σχολείου Δεύτερης Eυκαιρίας στο ίδιο Kατάστημα Kράτησης, μαρτυρούν ότι την παραπάνω έκφραση δεν την εννοούν όλοι και κυρίως οι... «αρμόδιοι».

Mε επιστολή τους οι κρατούμενοι των Φυλακών Kορυδαλλού ζητούν να συνεχίσει τη λειτουργία του το IEK και να στελεχωθεί το Σχολείο Δεύτερης Eυκαιρίας.
Προς:
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ, ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΑΝΤΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

«Εκεί που ανοίγει ένα σχολείο, κλείνει μια φυλακή»...
... Η φυλακή που κλείνει το σχολείο της, εγκαταλείπει ουσιαστικά κάθε προσπάθεια για σωφρονιστική πολιτική, με συνέπεια να χάνεται η προοπτική για την κοινωνική επανένταξη των κρατουμένων. Το σχολείο της δεύτερης ευκαιρίας και το ΙΕΚ που λειτούργησε με απόλυτη επιτυχία τα τελευταία χρόνια, είναι ό,τι έχει απομείνει για να θυμίζει πως οι φυλακές είναι σωφρονιστικά καταστήματα και όχι αποθήκες ψυχών...
ΚΑΛΟΥΜΕ:
Την γενική γραμματέα αντεγκληματικής πολιτικής, Νικολάου Σοφία και την υπεύθυνη στο Υπ. Παιδείας για την εκπαίδευση στα καταστήματα κράτησης, Λευτεριώτου Πιέρα:
Α. Να προχωρήσουν στις απαιτούμενες ενέργειες ώστε να λειτουργήσει και φέτος το ΙΕΚ Κ.Κ. Κορυδαλλού (ειδικότητα Γραφιστικής και Σκίτσου)
Β. Να στελεχωθεί  πλήρως το εκπαιδευτικό δυναμικό του σχολείου δεύτερης ευκαιρίας του καταστήματος.
ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΟΙ ΦΥΛΑΚΩΝ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΥ

Kαι οι καθηγητές

Oι καθηγητές επίσης του ΣΔE Kορυδαλλού με κείμενό τους διαμαρτύρονται:
ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΤΟΥ 2ου ΣΔΕ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΥ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΙΣ ΦΥΛΑΚΕΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΙΕΞΟΔΟΙ ΣΤΙΣ ΦΥΛΑΚΕΣ
Οι ενήλικες που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, δηλαδή το Γυμνάσιο και επιθυμούν να το κάνουν, μπορούν να συνεχίσουν στα ΣΔΕ.
Για όσες και όσους όμως δεν έχουν ολοκληρώσει τη βασική εκπαίδευση (Δημοτικό), ή δεν έχουν καν πάει στην Α΄ Δημοτικού, ή δεν γνωρίζουν την Ελληνική Γλώσσα, δεν υπάρχει καμία επιλογή εκπαίδευσης.
Οι έγκλειστοι-ες που έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, ενώ έχουν τυπικά το δικαίωμα να φοιτήσουν σε Λύκειο, μόνο εμπόδια βρίσκουν, ώσπου στο τέλος πολλοί απογοητεύονται και τα παρατάνε.
Τέλος, όσες και όσοι έχουν τελειώσει το Λύκειο και ενώ υπάρχει η διέξοδος προς ένα Δ.Ι.Ε.Κ., το Δ.Ι.Ε.Κ. των φυλακών ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΥ δεν έχει ακόμα κανέναν εκπαιδευτικό.
Σύμφωνα με το άρθρο 31 του ν.4521/2-3-2018: «1. Σε κάθε κατάστημα κράτησης [...] ιδρύονται σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Δημοτικό Σχολείο, Γυμνάσιο ή Σ.Δ.Ε., ΓΕ.Λ., ΕΠΑ.Λ.), Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Δ.Ι.Ε.Κ.), Δ.Ι.Ε.Κ. ενηλίκων αποφοίτων υποχρεωτικής εκπαίδευσης ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων και Τμήματα εκμάθησης της Ελληνικής Γλώσσας.»
Αν και ο νόμος έχει ψηφιστεί από τον Μάρτιο του 2018, ενάμιση χρόνο τώρα, περιμένουμε και διεκδικούμε από την προηγούμενη και την τωρινή πολιτική ηγεσία, τον χρόνο ή τον τρόπο εφαρμογής του. Έτσι ερχόμαστε επανειλημμένως αντιμέτωποι με την κατάσταση οι εκπαιδευτικές ανάγκες των κρατουμένων να μην βρίσκουν λύση.
ΟΙ ΤΩΡΙΝΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΙΣ ΦΥΛΑΚΕΣ
Ως σύλλογος καθηγητών του 2ου Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Κορυδαλλού «Γεώργιος Ζουγανέλης», εκφράζουμε την ανησυχία μας και διαμαρτυρόμαστε για τη συνεχιζόμενη πολιτική των αρμόδιων Υπουργείων που αφορά στην εκπαίδευση στις φυλακές. Συγκεκριμένα:
• Ο ν.4521 προβλέπει έναν Σύμβουλο-Συντονιστή Εκπαίδευσης ανά Κατάστημα Κράτησης ο οποίος θα ασκεί τα καθήκοντα του Δ/ντή κάθε σχολικής μονάδας, σε όλες τις δομές εκπαίδευσης που υπάρχουν στο Κ.Κ. Στις 25/01/2019 προκηρύχθηκαν 33 θέσεις Συμβούλων-Συντονιστών Εκπαίδευσης στα Καταστήματα Κράτησης, όμως καλύφθηκαν μόνο οι 7 και επαναπροκηρύχθηκαν οι 26 θέσεις στις 04/06/2019. Η μη εκδήλωση ενδιαφέροντος για την κάλυψή τους φανερώνει και τη μεγάλη αδυναμία του νόμου, καθώς φορτώνει σε ένα άτομο τέτοιες και τόσες αρμοδιότητες και ευθύνες.
• Στα ΣΔΕ οι ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, ακόμη και όταν τοποθετούνται εγκαίρως, δεν αντιμετωπίζονται ως ισότιμοι με τους μόνιμους, παρόλο που το διδακτικό έργο είναι κοινό για όλους μας. Συγκεκριμένα, προσλαμβάνονται με συμβάσεις έργου αντί για συμβάσεις εργασίας όπως θα έπρεπε. Ζητάμε την έγκαιρη κατάρτιση των συμβάσεων και την τακτική εξόφληση των δεδουλευμένων και των ασφαλιστικών εισφορών, ειδικά των δύο τελευταίων μηνών, από την οποία εξαρτάται η άσκηση βασικών δικαιωμάτων όπως για παράδειγμα η επιδότηση από το ταμείο ανεργίας.
• Το ΙΝΕΔΙΒΙΜ δεν έχει προχωρήσει στην προμήθεια των απαραίτητων αναλώσιμων (ως γνωστόν, στα ΣΔΕ δεν υπάρχουν βιβλία και το μάθημα γίνεται με φωτοτυπίες), οπότε εκπαιδευόμενοι και καθηγητές καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε ένα μεγάλο κόστος.
• Οι κρατούμενοι που επιθυμούν να εγγραφούν στο Λύκειο βρίσκονται σε αναμονή λειτουργίας Λυκείου στις φυλακές χωρίς κανείς να μπορεί να τους εγγυηθεί αν και πότε θα ιδρυθεί. Έως τότε έχουν τη δυνατότητα του κατ' ιδίαν διδαχθέντα και τις εκπαιδευτικές ανάγκες καλούνται να καλύψουν εθελόντ/ριες-ές εκπαιδευτικοί.
• Στο Κ.Κ. ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΥ ΙΙ (γυναικείες δικαστικές φυλακές) και στην Κεντρική Αποθήκη Υλικού Φυλακών (Κ.Α.Υ.Φ.) τοποθετήθηκε Σύμβουλος- Συντονίστρια Εκπαίδευσης. Δεν έχει όμως τοποθετηθεί κανένας αποσπασμένος εκπαιδευτικός, δεν έχει προκηρυχθεί καμία θέση ωρομισθίου, δεν υπάρχει καμία αίθουσα για μαθήματα ή γραφείο σχολείου, δεν της έχει δοθεί καν τηλέφωνο. Οι κρατούμενες και οι κρατούμενοι δεν έχουν ενημερωθεί ότι έχει δημιουργηθεί σχολείο.
• Το Δ.Ι.Ε.Κ. ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΥ δεν έχει λειτουργήσει ακόμη, με συνέπεια οι σπουδαστές που θέλουν να ολοκληρώσουν τη φοίτησή τους ή όσοι θέλουν να εγγραφούν να βρίσκονται μετέωροι χωρίς καμία απολύτως ενημέρωση. Καθημερινά γινόμαστε δέκτες της αγωνίας τους αφού προς το παρόν είμαστε η μοναδική εκπαιδευτική δομή στο Κ.Κ. Κορυδαλλού Ι.
• Τεράστιο είναι το πρόβλημα της Ελληνομάθειας. Από στοιχεία του 2016, το 17% των κρατουμένων δεν έχουν πάει σχολείο. Στις φυλακές Κορυδαλλού, όπως και σε όλες τις φυλακές, το οξυμένο πρόβλημα του αναλφαβητισμού δεν αντιμετωπίζεται. Παραμένουν αγράμματοι αφού δεν υπάρχει κάποια δομή επιπέδου Δημοτικού Σχολείου. Όσοι βρίσκονται σε αυτή τη θέση, βιώνουν απόρριψη, υποτίμηση, μειονεξία και θεωρούν το πρόβλημα προσωπικό τους, ενώ στην πραγματικότητα είναι δομικά κοινωνικό και πολιτικό.
Ως εκπαιδευτικοί του 2ου ΣΔΕ Κορυδαλλού (Κατάστημα Κράτησης Κορυδαλλού), γινόμαστε καθημερινά εκ μέρους των κρατουμένων, δέκτες αιτημάτων παροχής εκπαίδευσης και βιώνουμε τη μεγάλη ανάγκη ύπαρξης των προβλεπόμενων δομών.
Ως εκ τούτου, ζητάμε:
* την απρόσκοπτη πρόσβαση όλων στο αγαθό της εκπαίδευσης.
* την έναρξη λειτουργίας και τη στελέχωση των σχολείων και των δομών που προβλέπονται.
* η εκπαίδευση να παρέχεται πλήρως από την πολιτεία και να μην βασίζεται στον εθελοντισμό και τη φιλανθρωπία.
• το Υπουργείο να καλύψει τις ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή, αναλώσιμα καθώς και σχολικά εγχειρίδια στους κατ' ιδίαν διδαχθέντες.
Κορυδαλλός 27/09/2019
Ο Σύλλογος Διδασκόντων του 2ου ΣΔΕ Κορυδαλλού