Η κρίση συνθλίβει την Παιδεία

Η κρίση εξουσίας στην χρεοκοπημένη καπιταλιστική Ελλάδα, συνδεδεμένη με το αδιέξοδο του καπιταλισμού διεθνώς, εκδηλώνεται με δραματικό τρόπο στη δημόσια εκπαίδευση.

Ο Τσίπρας με τη σύσταση επιτροπής για τα οικονομικά της εκπαίδευσης εξαγγέλει την ανάγκη  περικοπής των ήδη εκμηδενισμένων δαπανών. Σε αυτές, πρώτη θέση έχουν οι δαπάνες προσωπικού, κάτι που μεταξύ άλλων, έχουν συστήσει ο ΣΕΒ (Σύνδεσμος Ελλήνων Βιομηχάνων) και κυρίως ο ΟΟΣΑ (Οργανισμός Οικονομικής Σταθερότητας και Ανάπτυξης) στις τελευταίες τους εκθέσεις.    

Μέχρι το Σεπτέμβρη ο Υπουργός Γαβρόγλου ισχυρίζεται ότι θα έχει νομοθετηθεί το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ-ΤΕΙ. Τώρα στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής συζητούν το πόρισμα του Εθνικού Διαλόγου για την Παδεία που τέλειωσε πέρυσι υπό τον Λιάκο και ένα λίγο διαφορετικό πόρισμα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής υπό τον Κουζέλη. Η πιο σημαντική πλευρά των προωθούμενων αλλαγών στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση αφορά στις εξετάσεις των μαθητών Λυκείου για την εισαγωγή τους, σε τέσσερα πιθανότατα μαθήματα. Σε καμία περίπτωση η κατάργησή τους. Ο Γαβρόγλου υπόσχεται να δώσει «κύρος» στο απολυτήριο Λυκείου. Τι είναι αυτό αν όχι εξαγγελία αποκλεισμού της νεολαίας από τα πανεπιστήμια για κάποια ανύπαρκτη προοπτική με το απολυτήριο λυκείου; Και την ίδια στιγμή Πρυτάνεις κεντρικών πανεπιστημίων διεκδικούν μείωση εισακτέων έως και 50% για το επόμενο έτος λόγω της οικονομικής κρίσης τους.   

Τα ΕΠΑΛ αποκτούν ανοιχτά ταξικό χαρακτήρα αποκλεισμού της νεολαίας από την τριτοβάθμια εκπαίδευση και άκρως διευκολυντικό της καπιταλιστικής τους εκμετάλλευσης. Στα ΕΠΑΛ έχει αποφασιστεί η μνημονιακή ρύθμιση για το «μεταλυκειακό έτος». Αυτό αφορά σέ ένα τέταρτο έτος, μετά την απόκτηση απολυτηρίου, όπου θα πραγματοποιούνται μαζί με μία μέρα μαθημάτων στο σχολείο, 4 μέρες δουλειάς του μαθητή με μισθό το 75% του κατώτατου μισθού (17 ευρώ ημερομίσθιο). Έτσι εκτός των αποφοίτων του ΕΠΑΛ (με ειδίκευση επιπέδου 4) η απόκτηση άδειας επαγγέλματος θα γίνεται στο μεταλυκειακό έτος με μια σύμβαση που θα υπογράφει το ΕΠΑΛ με τον εκάστοτε ιδιώτη. Στο τέλος της «μαθητείας» θα γίνονται εξετάσεις για την ειδίκευση επιπέδου 5. Στους συλλόγους διδασκόντων των ΕΠΑΛ έχει ανατεθεί να εντοπίζουν και να οργανώνουν τη συνεργασία των ιδιωτών με τα σχολεία, την κατανομή των μαθητών κτλ.       

Οι προωθούμενες αλλαγές στο εξεταστικό  σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια συνδέονται με αυτές στην διοίκησή τους. Πρόκειται για την κατάργηση των πρακτικά διαλυμένων Συμβουλίων Διοίκησης του Νόμου -Πλαίσιο Διαμαντοπούλου (2011) και την αντικατάστασή τους από τα Περιφερειακά Συμβούλια Ανώτατης Εκπαίδευσης στα οποία θα συμμετέχουν οι διοικήσεις των Πανεπιστημίων και των Ερευνητικών Κέντρων. Στόχος είναι ο λεγόμενος Ενιαίος Χώρος Εκπαίδευσης και Ερευνας. Στο πλαίσιο αυτό επίσης είναι δεδομένο το δικαίωμα των διοικήσεων των πανεπιστημίων να πωλούν τα... ασημικά τους, δηλαδή την κινητή και ακίνητη περιουσία τους, για τα έξοδά τους!      

Το τελευταίο νομοσχέδιο του Γαβρόγλου για τα μεταπτυχιακά προβλέπει την άρση του πλαφόν για τα δίδακτρα που έθετε το πρηγούμενο νομοσχέδιο Φίλη το οποίο απέσυρε ο Γαβρόγλου. Σε έναν χώρο που έχει προκληθεί έκρηξη των διδάκτρων η δυνατότητα για δωρεάν μεταπτυχιακές σπουδές προβλέπεται να αφορά σε όσους κάνουν φορολογική δήλωση «που εμπίπτει στο 50% των δηλώσεων του συνολικού πληθυσμού». Συγχρόνως στο νομοσχέδιο μπαίνει πλαφόν στο πόσους φοιτητές μπορεί να δεχτεί ένα μεταπτυχιακό με βάση τα «κριτήρια ποιότητας». Οι Πρυτάνεις έχουν δηλώσει ότι θα δεχτούν να το εφαρμόσουν μόνο για το 20% των εισακτέων ανα  πρόγραμμα.

Ερνέστο Α.