Ντοκουμέντα 14-Αθήνα: «Αύριο η επανάσταση πάλι θα ξεσηκωθεί…»

 Ντοκουμέντα 14-Αθήνα

«Αύριο η επανάσταση πάλι θα ξεσηκωθεί…»

 

Της Άρτεμις Καρδουλάκη

 

H πολυαναμενόμενη διεθνής έκθεση Ντοκουμέντα 14 για πρώτη φορά διεξάγεται εκτός του Κάσελ της Γερμανίας και στην Ελλάδα. Άνοιξε τις πύλες της στις 8 Απριλίου πρώτα στην Αθήνα όπου θα διαρκέσει μέχρι τις 16 Απριλίου 2017. Στο Κάσελ θα εγκαινιαστεί στις 10 Ιουνίου και θα μείνει ανοικτή μέχρι τις 17 Σεπτεμβρίου 2017.

Η φετινή Ντοκουμέντα με τον τίτλο «Μαθαίνοντας από την Αθήνα» έχει ένα ξεκάθαρο πολιτικό λόγο. Οι 160 καλλιτέχνες που συμμετέχουν καταγγέλλουν με το έργο τους την απανταχού καταπίεση των μειονοτήτων, την βία, τους πολέμους και όλα τα δεινά που απασχολούν και βασανίζουν τον σύγχρονο κόσμο. Αλλά δεν καταγγέλλουν απλώς επιχειρούν να επηρεάσουν την πραγματικότητα.

Το μνημείο της Επανάστασης

Στην πλατεία Αυδή όπου βρίσκεται η νέα Δημοτική Πινακοθήκη της Αθήνας, εκτεθειμένο σε όλες τις καιρικές συνθήκες έχει δημιουργηθεί το μνημείο της Επανάστασης από την Κροάτισσα Σάνια Ιβέκοβιτς (1947) σε επιμέλεια του Πιερ Βαλ Μπλαν.

Πρόκειται για μια τούβλινη τεράστια «εξέδρα» με φόντο ένα πρόχειρο τοίχο βαμμένο κόκκινο. Μπροστά από την εξέδρα έχουν τοποθετηθεί τρια ηχεία που μεταδίδουν φεμινιστικά κυρίως μηνύματα και επαναστατικά τραγούδια. Στον τοίχο δίπλα έχουν τοποθετηθεί αφίσσες λευκές που γράφουν σε τρεις γλώσσες (αγγλικά, γερμανικά, ελληνικά) τα λόγια της Ρόζας Λούξεμπουργκ προς τιμήν της οποίας καθώς και του συντρόφου της Καρλ Λίμπνεχτ έχει φτιαχτεί η εγκατάσταση: «Αύριο η επανάσταση πάλι θα ξεσηκωθεί, με την κλαγγή της κι έντρομοι θ’ ακούσετε το βροντερό της σάλπισμα να ανακοινώνει "Ήμουν, είμαι και θα είμαι"».

Συμπληρωματικές πληροφορίες αναφέρουν ότι το μνημείο έχει γίνει με βάση το πρωταρχικό που αναγέρθηκε από τους κουμουνιστές στο Βερολίνο μετά την δολοφονία των δύο ηγετών της γερμανικής επανάστασης που σφαγιάστηκε.

Σαράντα σημεία

Η Ντοκουμέντα 14 αναπτύσσεται σε σαράντα σημεία του κέντρου και της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας καθώς και στον Πειραιά. Υπαίθριοι χώροι, πλατείες, εργαστήρια καλλιτεχνών, πανεπιστημιακά ιδρύματα, μουσεία κ.λπ. έχουν καλυφθεί από έργα των διεθνών και Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μεγάλο μέρος των καλλιτεχνικών δημιουργιών στεγάζονται βασικά σε τέσσερις χώρους. Στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Ωδείο Αθηνών, το Μουσείο Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς και στην ΑΣΚΤ.

ΕΜΣΤ

Στο ΕΜΣΤ που για πρώτη φορά άνοιξε όλους τους χώρους του στο κοινό στεγάζονται έργα 80 περίπου καλλιτεχνών. Aπό ελληνικής πλευράς υπάρχουν έργα της Εύας Στεφανή, του Χρήστου Παπούλια, του Γιώργου Λάππα, του Βλάση Κανιάρη, της Μπίας Ντάβου και του Ελληνοαμερικάνου Στίβεν Αντωνάκου.

Μαθαίνοντας από την Αθήνα

Αλλά τι έμαθε από την Αθήνα όλος αυτός κόσμος που ασχολήθηκε με την Ντοκουμέντα;

Δια στόματος του καλλιτεχνικού διευθυντή της, Άνταμ Σίμτσικ αναφέρθηκε ότι: «Ήταν μια βασανιστική διεργασία η προετοιμασία της. Στόχος μας ήταν να μάθουμε τι συμβαίνει και να μεταφέρουμε όσα ξέρουμε, αλλά κυρίως να ξεμάθουμε όσα θεωρούμε δεδομένα».

Μια επίσκεψη στους κυρίως χώρους της έκθεσης αλλά και στους μικρότερους αν υπάρχει υπομονή και αντοχή θα δώσει στον επισκέπτη τον παλμό της σύγχρονης τέχνης που παράγεται σήμερα στο διεθνές γίγνεσθαι.

Για περισσότερες πληροφορίες στο

www.documenta14.de