Furiosi: Οι μάχες στις κερκίδες και οι μάχες στους δρόμους την εποχή του Θερμού Φθινόπωρου της Ιταλίας

Furiosi: Οι μάχες στις κερκίδες και οι μάχες στους δρόμους την εποχή του Θερμού Φθινόπωρου της Ιταλίας

Νάνι Μπαλεστρίνι, Furiosi, Εκδόσεις Απρόβλεπτες, Αθήνα 2012, 180 σελίδες.

Ο Νάνι Μπαλεστρίνι είναι γνωστός στην Ελλάδα από τα μυθιστορήματά του Τα θέλουμε όλα (Στοχαστής, β΄ έκδοση 2006), Ο Εκδότης (Γνώση, 1991) και Οι Αόρατοι (Βιβλιοπέλαγος, 2005). Πρόσφατα κυκλοφόρησε στα ελληνικά και το μυθιστόρημά του Furiosi (Εκδόσεις Απρόβλεπτες), το οποίο μας μεταφέρει από τους εργατικούς αγώνες του «Θερμού Φθινοπώρου» στη Fiat της δεκαετίας του ’60 και το κίνημα της Αυτονομίας της δεκαετίας του ’70 στις κερκίδες των γηπέδων της δεκαετίας του ’80. Αφηγητές και πρωταγωνιστές του μυθιστορήματος είναι μια ομάδα οπαδών της Μίλαν, οργανωμένοι στις «Ερυθρόμαυρες Ταξιαρχίες» (Brigate Rossonere), μία από τις πρώτες οργανωμένες ομάδες οπαδών της Μίλαν που μαζί με τη «Fossa dei Leoni» μετέφεραν τα χρώματα της Μίλαν στα γήπεδα ολόκληρης της Ιταλίας και υπήρξαν μία από τις σημαντικότερες ομάδες του ιταλικού κινήματος των ούλτρας.

Η πλοκή του βιβλίου περιστρέφεται γύρω από την κλοπή ενός πανό οπαδών της Κάλιαρι, των «Furiosi» στους οποίους αναφέρεται ο τίτλος του βιβλίου, από τις «Ερυθρόμαυρες Ταξιαρχίες» και τις προσπάθειες των πρώτων να το πάρουν πίσω. Με αφορμή αυτή την ιστορία ξεδιπλώνονται ιστορίες από «εκδρομές», μάχες με αντίπαλους οπαδούς και την αστυνομία, ο κώδικας τιμής που διέπει τις σχέσεις των μελών της ομάδας, αλλά και τις σχέσεις με τους αντίπαλους οπαδούς, η οργάνωση του «πετάλου».

Όπως και στα προηγούμενα μυθιστορήματά του, ο συγγραφέας δεν επιθυμεί να παρουσιάσει την ιστορία ενός ατόμου ή μιας παρέας ατόμων, αλλά μια ολόκληρη κοινωνική ομάδα μέσω μιας ιστορίας, την οποία θεωρεί αντιπροσωπευτική της εμπειρίας της κοινωνικής ομάδας που πρωταγωνιστεί στο μυθιστόρημα. Όπως στο Τα θέλουμε όλα πρωταγωνιστής είναι ο κοινωνικός εργάτης, η εργατική φιγούρα που αναδύθηκε στους αγώνες του «Θερμού Φθινοπώρου» στην Ιταλία ή στους Αόρατους πρωταγωνιστής είναι η γενιά του κινήματος της Αυτονομίας, στους Furiosi πρωταγωνιστές είναι οπαδοί, «το μοναδικό φαινόμενο για το οποίο άξιζε να μιλήσει κανείς» τη δεκαετία του ’80, μετά την ήττα των ριζοσπαστικών κινημάτων των προηγούμενων δεκαετιών. Έτσι, οι φωνές των αφηγητών που εναλλάσσονται στην αφήγηση των γεγονότων ή της προσωπικής εμπειρίας από το γήπεδο (και έξω από αυτό) συνθέτουν μία «συλλογική φωνή» μέσα από την οποία αναδύεται η συλλογική εμπειρία όχι μόνο των οπαδών της Μίλαν, αλλά η εμπειρία των ιταλών ούλτρας της δεκαετίας του ’80 μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’90. Προκειμένου να πετύχει το αποτέλεσμα αυτό, ο συγγραφέας χρησιμοποίησε σαν «πρώτη ύλη» τις αφηγήσεις κάποιων μελών των «Ερυθρόμαυρων Ταξιαρχιών», τις οποίες μαγνητοφώνησε και στη συνέχεια επεξεργάστηκε με την τεχνική του κολάζ, μία τεχνική που χρησιμοποιεί τόσο στα μυθιστορήματά του όσο και στα ποιητικά του έργα.

Η σημαντικότερη αναγνώριση για το βιβλίο ήρθε από τον κόσμο των οπαδών, καθώς το βιβλίο κέρδισε μία θέση, πέρα από τις βιβλιοθήκες πολλών οπαδών, στις «βιβλιογραφίες για το οπαδικό φαινόμενο», στους διαδικτυακούς τόπους οπαδικών ομάδων συχνά εχθρικών στους οπαδούς της Μίλαν και στα οπαδικά φόρουμ, θεωρούμενο μία σημαντική μαρτυρία για τον κόσμο των ούλτρας εκείνης της περιόδου.


Νέα Προοπτική τεύχος#547# Σάββατο 6 Απριλίου 2013